Spis treści:
- 1 Otáčkoměr - co to je a jak funguje?
- 2 Otáčkoměr - měření rychlosti
- 3 Co je to otáčkoměr?
- 4 Otáčkoměr v jiném významu tachometr - etymologie pojmu
- 5 Kde se používají digitální otáčkoměry?
- 6 Tachometry v automobilech
- 7 Tachometry v plovoucích vozidlech
- 8 Typy tachometrů - rozdělení podle principu přístroje
- 9 Typy tachometrů - rozdělení podle způsobu měření
- 10 Jak používat otáčkoměr?
- 11 Mechanismus fungování otáčkoměru
- 12 Je otáčkoměr nezbytný?
- 13 Na co se zaměřit při nákupu otáčkoměru?
- 14 Přenos a záznam naměřených dat z tachometru
Otáčkoměr - co to je a jak funguje?
Jedním z přístrojů, které se používají k měření rychlosti pohybujícího se tělesa nebo látky, je otáčkoměr. Zjistěte, čím se vyznačuje a jaké je jeho použití.
Otáčkoměr - měření rychlosti
Tento článek popisuje nejběžnější typy otáčkoměrů, jejich princip činnosti a praktické použití.
Co je to otáčkoměr?
Otáčkoměr je zařízení, které provádí měření provozních otáček motoru v otáčkách a používá se v letadlech, automobilech a dalších typech vozidel. Tyto měřiče jsou k dispozici v analogové i digitální podobě.
Udávají otáčky motoru, které hrají klíčovou roli při určování jeho výkonu. Otáčkoměr pomáhá měřit otáčky na hřídeli nebo kotouči – obvykle se měří v otáčkách za minutu (RPM) a někdy v otáčkách za sekundu (RPS). Otáčkoměry lze použít ke sledování otáček u automobilů, lodí, motocyklů a dalších strojů s motory.
Existuje několik typů otáčkoměrů, včetně mechanických, elektronických a magnetických. Digitální otáčkoměr pomáhá měřit a indikovat rychlost otáčení objektu. Jedná se o optický snímač, který určuje otáčky motoru pro otáčející se hřídel.
Otáčkoměr v jiném významu tachometr - etymologie pojmu
Slovo “tachometr” pochází z řeckých slov tachos a metron, což znamená “rychlost” a “míra”. Přístroj pracuje na principu generátoru tachometru a také na elektronickém, optickém a elektromagnetickém principu.
Kde se používají digitální otáčkoměry?
Pomocí otáčkoměru lze zjistit, jak intenzivně motor vozidla pracuje a v jakém je celkovém stavu. Kromě toho otáčkoměr určuje provozní otáčky motoru. Pokud stroj běží příliš rychle nebo příliš pomalu, může to znamenat problém s pomocným zdrojem energie otáčkoměru.
Otáčkoměr pomáhá určit provozní rozsah motoru v lodní aplikaci, aby nebyly překročeny maximální otáčky motoru. Pomáhá také při hodnocení výkonu motoru a spotřeby paliva. Zařízení je užitečné pro průmyslové a zemědělské stroje.
Tachometry v automobilech
Otáčkoměr je přístroj, který měří otáčky motoru v otáčkách za minutu (RPM). Je také známý jako rychloměr. Hlavním účelem otáčkoměru je poskytnout řidiči informace o tom, jaký výkon může v daném okamžiku využít. Najdete ho v osobních a nákladních automobilech, letadlech, motocyklech, sekačkách na trávu, generátorech a všech ostatních strojích, kde je nutné měřit otáčky hřídele a provádět pravidelnou údržbu.
Úkolem otáčkoměru je kromě otáček motoru také měření rychlosti vozidla. Tímto způsobem můžete sledovat své tempo a přizpůsobit ho určitému limitu. Takový tachometr obvykle používá šikmý disk s řadou drážek, které jsou připevněny k indikátoru na disku. Pokud ručička otáčkoměru ukazuje “6” nebo “60”, znamená to, že je vozidlo připraveno k jízdě rychlostí 60 km/h. Otáčkoměr pracuje na základě měření otáček klikového hřídele motoru. Čím rychleji chcete jet, tím více otáček za minutu potřebujete.
Tachometry v plovoucích vozidlech
Lodní otáčkoměr měří počet otáček za minutu nebo počet otáček lodního motoru. Je to nepostradatelný měřicí přístroj v kokpitu každé lodi, protože hodnoty, které ukazuje, přímo souvisejí s množstvím paliva spáleného daným motorem a jeho maximální rychlostí. Měřicí jednotka lodního tachometru je umístěna ve strojovně a odesílá informace o rychlosti lodi na můstek. Otáčky motoru lze odečíst na číselníku nebo na digitálním displeji v kokpitu.
Typy tachometrů - rozdělení podle principu přístroje
S ohledem na způsob fungování a technologii měření se otáčkoměry dělí na elektronické a mechanické. Než se zaměříme na typy tachometrů, seznámíme se s jejich principem fungování. Tachometr pracuje na principu relativního pohybu – mezi otáčející se hřídelí měřeného zařízení a magnetickým polem. Funguje jako elektromechanický generátor a vytváří napětí v závislosti na otáčkách tyče. Zařízení počítá počet otáček, které hřídel vykoná za minutu. Zobrazení rozsahu provozních otáček motoru poskytuje informace o provozním stavu stroje. Tachometry mohou pracovat se stejnosměrným i střídavým proudem.
Elektronické otáčkoměry
Elektronický otáčkoměr je velmi přesný přístroj, který pomáhá měřit otáčky motoru v otáčkách za minutu. Zařízení se nachází na palubní desce vozu. Používá magnetický snímač, který generuje elektrické impulsy úměrně otáčkám motoru. Zařízení má číselné údaje a možnost ukládání dat. Systém zapalování motoru spouští generování napěťových impulsů, které vznikají buď při výboji jiskry na elektrodách zapalovací svíčky, nebo v časových intervalech mezi jednotlivými řídicími impulsy přiváděnými ke vstřikovačům paliva. Po spuštění reaguje elektromechanická část na sérii impulzů a zobrazuje průměrné impulzní napětí, které je úměrné otáčkám motoru. Nakonec je signál odeslán na displej, který zobrazuje naměřenou rychlost.
Mechanické otáčkoměry
Mechanický otáčkoměr počítá otáčky za minutu na základě periody a k určení otáček motoru používá řadu referenčních jazýčků. Zařízení má odstředivou sílu, která může stlačovat napětí mechanických pružin, a také určuje frekvenci vibrací stroje a sílu působící na rotující hmotu, která pomáhá natahovat a stlačovat mechanické pružiny. Mechanické otáčkoměry pracují na principu odstředivé síly, která je založena na závislosti této síly na rotující hmotě. Toto zařízení postupně nastavuje referenční jazýčky pro identifikaci otáček motoru.
Typy tachometrů - rozdělení podle způsobu měření
Existují dva typy otáčkoměrů podle techniky měření přístroje – bezkontaktní otáčkoměry a kontaktní otáčkoměry.
Bezkontaktní otáčkoměry
Bezkontaktní tachometr je také známý jako fototachometr. Tento typ otáčkoměru nevyžaduje fyzický kontakt s rotujícím hřídelem. K přesnému měření využívá infračervené světlo, laser a další bezkontaktní zdroje. Bezkontaktní gramofon vysílá paprsek světla, který se odráží od pásky a pokaždé udělá celou otáčku. Přijímač počítá odrazy v průběhu celého procesu a měří rychlost v otáčkách za minutu. Tento typ tachometru je kompaktní, přesný a účinný.
Kontaktní otáčkoměry
Kontaktní otáčkoměr je zabudován do elektromotoru nebo je k němu připojen a funguje tak, že se volně rotující kolo dotýká rotujícího hřídele nebo kotouče. Kontaktní otáčkoměry generují impulsy hřídelem pohonu kola a poté snímají impulsy generované hřídelem a měří je v otáčkách. V závislosti na modelu používají také optický enkodér nebo magnetický senzor, který poskytuje přesné údaje prostřednictvím přímého kontaktu s měřicím prvkem umístěným na rotujícím hřídeli. Kontaktní tachometr je také užitečný při určování a výpočtu lineární vzdálenosti a rychlosti.
Jak používat otáčkoměr?
Otáčkoměr je snadno použitelný přístroj. Funguje tak, že převádí mechanickou energii na elektrickou a tento elektrický signál je pak transformován na zvukový alarm, vibrace nebo vizuální pohyb pro účely zobrazení. Bezkontaktní elektronický otáčkoměr se používá nejsnáze, protože po namíření na motor provádí veškerou práci sám.
Mechanismus fungování otáčkoměru
Mechanické a elektronické otáčkoměry mají odlišný princip činnosti. Mechanický otáčkoměr funguje podobně jako mechanický rychloměr. Otáčející se hřídel je pomocí ohebného kabelu spojena s motorovou částí převodovky s pohyblivým měřidlem. Otáčející se hřídel na stroji ovládá polohu jehly, která udává rychlost motoru.
Na druhé straně elektronický otáčkoměr využívá magnetický senzor k vytváření elektrických impulzů. Magnetický snímač, který je součástí měřicího systému otáčkoměru, je umístěn v blízkosti rotující části motoru a budí elektrické impulsy s frekvencí úměrnou otáčkám motoru. Obvod v měřiči pomáhá převádět frekvenci pulzů, která zobrazuje frekvenci otáčení motoru pomocí digitálního údaje.
Je otáčkoměr nezbytný?
Ano, otáčkoměr je skutečně nezbytnou součástí výbavy. Je použitelný pro manuální i automatické převodovky. Toto zařízení může pomoci zabránit zbytečnému opotřebení motoru a udržovat optimální otáčky motoru podle nastaveného zatížení (např. aktuálně nastaveného převodového poměru v převodovce).
Na co se zaměřit při nákupu otáčkoměru?
První věc, kterou byste měli mít při nákupu tachometru na paměti, je typ přístroje, který vyhovuje vašim potřebám. Jak již víte, existují dva typy – kontaktní a bezkontaktní otáčkoměr. Profesionálové obvykle dávají přednost bezkontaktním tachometrům, protože jsou pohodlnější, přesnější a univerzálnější. Kromě toho existují různé typy digitálních tachometrů, které nabízejí kontaktní i bezkontaktní měření.
Můžete si vybrat i méně oblíbené odrůdy. Pokud hledáte zařízení, které vám pomůže měřit vysokou frekvenci pulzů, můžete si k měření frekvence vybrat digitální tachometr. Pokud naopak hledáte zařízení, které vám pomůže měřit nízké otáčky, můžete k měření času použít digitální tachometr.
Než si koupíte jakýkoli otáčkoměr, měli byste si zjistit, jaké otáčky dokáže měřit. Zkontrolujte také minimální úroveň měření otáčkoměru. Kromě odečtů je nutné provést i další měření, jako je lineární rychlost a délka. Vyberte si proto otáčkoměr, který nabízí i tyto funkce. Kromě toho mají digitální tachometry vyměnitelné baterie, nikoli zásuvné systémy. Před nákupem byste si proto měli ověřit, zda lze baterie do zařízení snadno zakoupit. Pokud hledáte tachometr, který budete používat delší dobu, vyberte si zařízení, které nabízí možnost nepřetržitého napájení.
Přenos a záznam naměřených dat z tachometru
Téměř každý typ otáčkoměru má funkci paměťového odečtu. Stisknutím tlačítka můžete zkontrolovat výsledek předchozího odečtu. Pokud má vaše zařízení výstup USB nebo vyměnitelnou kartu SD, můžete pohodlně přenášet data a analyzovat je.
Jak hodnotíte tento článek na blogu?
Klikněte na hvězdičku a ohodnoťte!
Průměrné hodnocení 4.5 / 5. Počet hlasů 2
Zatím nejsou žádné hlasy! Buďte první, kdo ohodnotí tento článek.