Anoda a katoda – jak to funguje?

Čas čtení: 8 min.

Anoda a katoda jsou pojmy, které se obvykle objevují při popisu baterií, akumulátorů, článků a polovodičových součástek. Než se dostaneme k vlastnímu popisu anody a katody, je důležité vědět, co je to elektroda – ve fyzikálně-chemickém smyslu je to látka, která napomáhá vedení elektrického proudu v nekovových prostředích, jako jsou elektrochemické články – to znamená, že snižuje odpor mezi slabě vodivými součástmi elektrického obvodu článku. Elektroda se obvykle skládá ze dvou hlavních prvků, kterými jsou anodakatoda, jimiž lze popsat směr toku elektrického proudu. Tento příspěvek seznamuje s principem anody a katody a představuje je z praktického hlediska.

Anoda a katoda – etymologie

Nejprve se podíváme na původ pojmů anodakatoda a jejich význam. Anoda i katoda se v obvodu označují podle směru protékajícího proudu. Pojem anoda je odvozen z řečtiny (anodos – jdoucí nahoru) a podobně “katoda” (káthodos – jdoucí dolů). Proč jsme zvýraznili definici z řečtiny? Protože nejlépe a nejjednodušeji vyjadřuje význam těchto pojmů – anoda je elektroda, do které proud teče, zatímco katoda je elektroda, ze které proud teče ven.

Katoda – základní vlastnosti

V chemických reakcích je katoda ta elektroda, ve které se nachází jev redukce. Vyskytuje se také v elektrochemických článcích a bývá s nimi spojován. V tomto případě  katoda má zápornou polaritu  v důsledku přítomnosti záporného napětí v článcích, což vede k reakci analýzy (rozkladu) chemických sloučenin. Toto napětí může mít také opačné znaménko (kladné), když nastane opačná situace, při níž chemické reakce vedou ke vzniku elektřiny. Kromě toho může být katoda označována jako horká katoda nebo studená katoda. Katoda, která je zahřátá v důsledku přítomnosti materiálu schopného emitovat elektrony, je horká katoda, zatímco katoda, v níž dochází k emisi termů, je studená katoda.

Anoda – základní vlastnosti

Anoda v elektrochemii je oblast, kde probíhá oxidační reakce. Na anodě obvykle reagují záporné ionty (anionty), které mají díky svému zápornému elektrickému potenciálu tendenci přebírat elektrony. Tyto elektrony se pohybují směrem ke zdroji, který nutí jejich tok. V galvanických článcích je anoda vlastně pólem záporného napětí a elektrony se pohybují hlavně směrem ven z obvodu.  Galvanický článek   je proto jedinečným typem systému. Naproti tomu u elektrolytických článků (např. olověných akumulátorů, které jsou velmi rozšířené v automobilech) má anoda kladný potenciál. Anoda může mít navíc podobu desky nebo drátu obsahujícího přebytečný kladný elektrický náboj.

Základní rozdíly mezi anodou a katodou

AnodaKatoda
Do této elektrody teče proudZ této elektrody proud vytéká
Anoda má obvykle kladný potenciál (tj. kladná elektroda)Katoda má obvykle záporný potenciál (záporná elektroda).
Obvykle se chová jako nosič elektronůTypicky se chová jako akceptor elektronů
V elektrolytickém článku probíhá místo anody oxidační reakce.V elektrolytickém článku probíhá oxidační reakce na místě katody.
V galvanickém článku katoda nahrazuje anodu v oxidační reakci.V galvanickém článku přebírá místo anody oxidační reakci anoda.

Tok elektrického náboje mezi katodou a anodou

Podle nejčastěji přijímané konvence teče elektrický proud ve stejnosměrných obvodech od katody k anodě (tok elektronů v opačném směru), bez ohledu na typ článku a způsob jeho provozu (vybíjení nebo nabíjení). Polarita katody a odpovídajícím způsobem i anody může být kladná nebo záporná v závislosti na způsobu provozu článku. Kladně nabité kationty budou vždy sledovat směr anody a záporně nabité anionty, stejně jako elektrony, budou sledovat směr katody, i když polarita katody závisí na konstrukci článku a může se měnit v závislosti na způsobu provozu. V článcích, kde dochází k ukládání elektrické energie (např. při nabíjení baterií), má katoda zápornou polaritu (elektrony následují katodu, kudy elektrický náboj odtéká), a když dochází k uvolňování energie (např. napájení zátěže z baterie, tj. její vybíjení), má katoda kladnou polaritu.  

Baterie nebo galvanický článek se při vybíjení vyznačuje tím, že katoda je považována za kladný pól, protože proud teče z katody, když je obvod uzavřen. Uvnitř článku je proud přenášen kladnými ionty z elektrolytu ke katodě (která má kladnou polaritu) v důsledku energie uvolněné chemickou reakcí. Pohyb iontů pokračuje směrem ven prostřednictvím zavádění elektronů do článku (nebo baterie), což vede ke vzniku kladného proudu (při uzavřeném obvodu). Například v galvanickém článku Daniella je měděná elektroda katodou s kladnou polaritou. Nabíjená baterie nebo elektrolytický článek, v němž probíhá elektrolýza, se vyznačuje katodou záporné polarity. Z katody se proud vrací do zdroje (např. nabíječky automobilu nebo USB nabíječky) v důsledku přivedení náboje do článků.

Anoda a katoda v elektrochemických článcích

V elektrochemii je anoda elektroda elektrochemického článku, na které probíhá oxidační reakce, a následně redukční reakce na katodě. Chemické reakce, při nichž dochází k současné oxidaci a redukci, se nazývají  redox reakce   -red- z redukce, -ox z oxidace (oxidace). Při těchto reakcích je katoda spojena s kationty (akceptory elektronů) a anoda s anionty (nosiči elektronů). Katoda může nabývat záporné polarity v případě elektrolytických článků (kdy je do článku přiváděna elektrická energie, která se využívá při rozkladných reakcích přítomných chemických látek) nebo kladné polarity u galvanických článků (kdy jsou příčinou vzniku elektrické energie chemické reakce). Katoda pak dodává elektrony kationtům (které se vyznačují kladným nábojem) pocházejícím z elektrolytu.

Anoda a katoda v automobilové baterii

Jedním z konkrétních případů elektrochemických článků, se kterými se denně setkáváme, jsou články, které tvoří automobilové baterie (akumulátory). Akumulátor je zásobárnou elektrické energie, která může být použita k napájení elektrických součástí vozidla, když motor stojí s vypnutým motorem (např. rádio nebo poziční světla), a před nastartováním k napájení zapalovacího systému (u motorů se vznětovým zapalováním k předehřevu žhavicích svíček), palivového čerpadla a startéru. Při běžícím motoru je akumulátor “průběžně dobíjen” z alternátoru (poháněného od motoru klínovým řemenem) přes usměrňovací systém s komparátorem napětí. Prvním důležitým bodem je, že na rozdíl od běžných baterií používaných například k napájení hodin, dálkových ovladačů nebo hraček. hodin, dálkových ovladačů nebo hraček (např. LR6 nebo 6F22), je vnitřní struktura baterie tvořena několika (obvykle šesti) články zapojenými do série, což způsobuje, že se napětí článků sčítají stejně, jako se sčítají odpory rezistorů zapojených do série. U většiny olověných automobilových akumulátorů je výsledné napětí 12 V, přičemž skutečný, správně provozovaný akumulátor by měl v nezatíženém stavu dávat napětí přibližně 10 V. 13V. V elektromobilech se nejčastěji používají baterie o napětí 24 V nebo 36 V, ale způsob zapojení článků a technologie výroby je stejná jako u baterií o nižším napětí. Zjednodušeně řečeno, elektrická energie z baterie se uvolňuje po připojení zátěže k jejím svorkám. Uvolněná energie zahrnuje elektrický proud, což je uspořádaný pohyb elektronů – záporně nabitých elementárních částic, které hrají klíčovou roli při přenosu elektrické energie.

U baterie jsou důležité zejména póly, kterými je připojena ke spotřebičům. Tyto póly se právě označují jako anoda a katoda. Za normálních provozních podmínek probíhá v baterii proces přeměny energie chemické reakce na energii elektrickou, který zahrnuje uvolňování elektronů oxidací anody (kladného pólu). Proud se do baterie vrací přes katodu (záporný pól), která přijímá elektrony uvolněné z anody. Při nabíjení baterie se celý proces obrátí. Pokud je výstupní napětí z baterie nedostatečně nízké, může být příčinou nadměrné vybíjení a značná ztráta elektrolytu. V olověném akumulátoru se katoda skládá z desek z oxidu olovnatého (II) a katoda z desek z čistého olova. Elektrolyt je naproti tomu %-40% roztok kyseliny sírové (VI) v demineralizované vodě. Když je obvod s baterií uzavřen (spotřebiče jsou k ní připojeny), dochází k chemické reakci, při níž vzniká síran olovnatý (VI) a voda. Výsledkem reakce je emise elektronů, které se zformují do elektrického proudu, jenž je dodáván do spotřebičů připojených k baterii. Tyto reakce probíhají oběma směry, a proto lze baterii opakovaně nabíjet a vybíjet.

Anoda a katoda v polovodičové diodě

Polovodičová dioda  je jednou z nejoblíbenějších elektronických součástek, která může plnit mnoho užitečných funkcí v elektronických obvodech a systémech, například chránit proti přepólování napájecího napětí nebo převádět (usměrňovat) sinusové napětí na pulzující jednosměrné napětí. V polovodičových diodách je na p-n přechodu katoda dopovanou vrstvou typu n, která má díky použitému dopování vysokou hustotu volných elektronů a rovnoměrnou hustotu pevných kladných nábojů, což jsou tepelně ionizované dopanty.  

V anodové vrstvě typu n dochází k opačné situaci, kdy je přechod charakterizován vysokou hustotou elektronových děr a pevnými zápornými náboji zachycujícími elektrony. Pokud jsou vedle sebe vytvořeny vrstvy dopované P- a N-typem, zajišťuje difúze tok elektronů z oblastí s vysokou hustotou do oblastí s nízkou hustotou, tj. z vrstvy typu n do vrstvy typu p.  

Diody Botland
Diody

Pak se na každé vrstvě v blízkosti mezivrstvy přenášejí pevné náboje, tj. elektronové díry se uvolňují z vrstvy typu p a nosiče z vrstvy typu n, čímž vzniká ochuzená vrstva, díky níž dioda velmi dobře blokuje zpětné proudy a vede jednosměrně. To je způsobeno vytvořením potenciálové bariéry, která brání proudům s polarizací opačnou, než je polarizace přechodu pn, což vede ke ztluštění ochuzovací vrstvy. Difúze elektronů z katody do vrstvy dopované p-typem (anoda) vede ke vzniku minoritních nosičů, které podléhají rekombinaci s majoritními nosiči (elektronovými dírami). Také elektronové díry se stávají minoritními nosiči ve vrstvě dopované n-typem (katoda).

Při rovnovážném stavu, kdy je diodový přechod nepolarizovaný, dochází vlivem tepelně podporované difuze elektronů a děr v přímém směru k malému proudovému toku ochuzenou vrstvou. Zvláštním případem polovodičových diod je Zenerova dioda, která za normálních provozních podmínek vede proud jednosměrně a při překročení napětí na jejích vývodech (tzv. Zenerova napětí) začne vést proud v opačném směru. Při překročení Zenerova napětí však dochází k lavinovému průrazu a polovodičový přechod je pak trvale poškozen.

Závěrečné otázky a odpovědi

Pro důkladný popis mechanismů vodivosti chemických zdrojů elektřiny a polovodičových prvků na bázi anody a katody je užitečné znát jejich nejdůležitější vlastnosti, které si představíme formou otázek a odpovědí:

1. Jakou polaritu má anoda a jakou katoda?

Anodu si nejčastěji představujeme jako záporný pól galvanického článku a katodu jako kladný pól. To je správná úvaha, protože anoda je oblast, ze které elektrony vycházejí, zatímco katoda je prvek, který realizuje příjem elektronů z anody, což způsobuje jejich tok v obvodu.

2. Probíhá oxidační reakce na anodě nebo na katodě?

Anoda je prvek, kde probíhá oxidační reakce. K tomu dochází díky uvolňování elektronů z kovové anody.

3. Jaký je elektrický náboj anody a katody?

Oxidace je reakcí anody na uvolnění elektronů z ní. Proto je anoda záporně nabitá. Na katodě probíhá redukční reakce, při níž jsou elektrony zachyceny (přijaty) z anody. Proto je anoda chudá na elektrony a kladně nabitá.

4. Mají kationty kladný nebo záporný náboj?

Kationt je definován jako iont s kladným nábojem nebo jako atom, který ztratil jeden elektron.

5. Z jakých materiálů se nejčastěji vyrábí anoda a katoda?

K výrobě anody a katody se nejčastěji používá zinek, lithium a měď.

6. Jak se chovají anoda a katoda při korozi?

Železo přítomné v anodě galvanického článku má tendenci korodovat, v důsledku čehož přechází do druhého oxidačního stupně, zatímco na katodě vzniká v důsledku oxidace voda.

7. Probíhá redukční reakce vždy na katodě?

Redukční reakce probíhá vždy na katodě a oxidační reakce vždy na anodě. Když se elektrony uvolňují z anody, přesouvají se do redukční oblasti, tj. do oblasti katody.

8. Má katoda LED diody kladnou nebo zápornou polaritu?

Obvykle je u LED diod katodový vodič označen jako ten, který je kratší ve srovnání s druhým vodičem (anodou). Anoda LED diody by měla být vždy připojena k bodu elektrického obvodu s vyšším potenciálem než její katoda.

9 LED dioda – kde je katoda a kde anoda?

Chcete-li si toto rozložení zapamatovat, použijte obrázek.

Na obrázku je jasně vidět, že směr proudu směřuje od anody ke katodě. V LED lampě je anoda na obrázku vlevo a katoda vpravo.

Dobře, zkusím to s touto elektronikou.
Super, ale kde mám začít...?

Teoretické znalosti nestačí – je třeba je obohatit praxí. Ve skutečnosti by měly jít ruku v ruce. Jak to udělat krok za krokem, od úplného začátečníka? Když je vše uspořádáno a vzájemně se doplňuje, učení se novým tématům se stává čistým potěšením.

Polské kurzy Forbot a knihy s online podporou již vyzkoušely tisíce lidí. Právě s nimi se rodí noví profesionálové v oblasti elektroniky. Podívejte se k nám – máme jich desítky a vzdělávací základna pro elektroniky, programátory a robotiky se neustále rozrůstá!

Zestaw Forbot z kursem elektroniki
Knihy a kurzy Forbot

Anoda a katoda – Často kladené otázky

Katoda a anoda jsou v obvodu určeny na základě informací o směru, kterým proud prochází. Anoda je elektroda, na kterou je přiváděn proud. Katoda je naopak elektroda, ze které proud teče. Doporučujeme všem přečíst si tento zajímavý článek o katodě a anodě.

Katoda je záporná elektroda, jejíž hlavní funkcí je přitahovat kladně nabité elektrony z anody. Na katodě dochází k tzv. redukčnímu jevu. Záporná polarita katody je způsobena záporným napětím (např. články).

Pro výrobu katody se používají převážně materiály jako měď, zinek a lithium. Vlivem vnějších vlivů může docházet ke korozi anody a katody. V případě anody dochází k oxidaci železa, zatímco v případě korodující katody vzniká voda.

Jak hodnotíte tento článek na blogu?

Klikněte na hvězdičku a ohodnoťte!

Průměrné hodnocení 4.5 / 5. Počet hlasů 20

Zatím nejsou žádné hlasy! Buďte první, kdo ohodnotí tento článek.

Sdílet:

Picture of Anna Wieczorek

Anna Wieczorek

Žena v mužském světě robotů. S Botlandem je spojena "prakticky odjakživa". Estétka, které je všude plno. Věří, že na spánek je pořád ještě přijde čas. Po práci nadšenkyně do španělské kultury a kuchyně.

Viz více:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Z důvodu bezpečnosti je nutné používat službu reCAPTCHA společnosti Google, která podléhá zásadám ochrany osobních údajů a podmínkám používání společnosti Google. S těmito podmínkami souhlasím..