Spis treści:
Vynález zrozený z nutnosti
Než se budeme zabývat tím, co je to snímač diferenčního tlaku a filtr pevných částic, musíme nejprve vysvětlit, proč je tak důležité bojovat proti škodlivým chemickým látkám produkovaným motorem automobilu.
Snímač diferenčního tlaku dpf – Snímač diferenčního tlaku pro filtr pevných částic (DPF) měří protitlak ve výfukovém systému a informuje řídicí modul o nutnosti regenerace filtru od pevných částic nebo sazí.
V podstatě každý spalovací motor vypouští během svého provozu do zemské atmosféry celou řadu látek. Je to důsledek relativně nízké účinnosti samotného procesu spalování paliva, při kterém se látky plně nepřeměňují na čistou energii.
Škodlivost vypouštěných chemických látek ovlivňuje životní prostředí různými způsoby – některé z nich jsou zcela neškodné, zatímco jiné aktivně přispívají ke zhoršení kvality ovzduší nebo dokonce způsobují globální ekologickou katastrofu, jako je skleníkový efekt. Proto je tak důležité snažit se všechny nežádoucí látky omezit.
Boj se škodlivými emisemi je obtížný úkol – proces spalování kapalných paliv již neponechává mnoho prostoru pro zlepšení a samotné motory již prakticky dosáhly své maximální provozní účinnosti. Naštěstí existuje ještě jeden způsob boje proti znečištění, a to je aktivní čištění vypouštěných výfukových plynů.
Współcześnie zadanie to jest realizowane między innymi poprzez recyrkulację spalin, dodawanie roztworu mocznika podczas procesu selektywnej redukcji katalitycznej czy stosowanie filtrów cząsteczek stałych, których sercem jest właśnie czujnik różnicy ciśnień DPF.
Výše uvedené úpravy umožňují výrazně snížit množství škodlivých chemických látek v atmosféře, a tím chránit životní prostředí.
K čemu slouží snímač diferenčního tlaku DPF?
DPF (filtr pevných částic), známý také jako filtr pevných částic, je typ speciálního výfukového filtračního zařízení. Jeho účelem je odstraňovat saze a částice škodlivé pro životní prostředí, které se nacházejí ve výfukových plynech vypouštěných motorem.
Princip DPF je poměrně jednoduchý – zbytky ze spalování nafty se dostanou do filtru vhodné velikosti a po průchodu filtrem se usazují na porézních stěnách filtrační jednotky. Poté, jak stoupá teplota plynů vylučovaných motorem, dochází k samovznícení částic, díky čemuž je vůz schopen téměř zcela eliminovat emise sazí škodlivých lidskému zdraví.
Však pro správný průběh filtrace je nutný další snímač, a to snímač diferenčního tlaku. Jak již název napovídá, jeho úkolem je nepřetržitě sledovat diferenční tlak, což se provádí měřením tlaku výfukových plynů před a přímo za filtrem pevných částic. Samotný snímač je zase založen na tenzometrickém snímači – s rostoucím tlakem roste i elektrické napětí, které generuje.
Vyhodnocení účinnosti filtrace provádí řídicí jednotka motoru vozidla, která kontroluje údaje získané snímačem. Hodnoty získané snímačem se rovněž používají k odhadu úrovně naplnění filtru.. Pokud snímač diferenčního tlaku DPF zjistí pokles výkonnosti systému, okamžitě odešle zprávu do palubního počítače vozidla s informací, že je třeba provést automatickou regeneraci filtru pevných částic, nebo doporučí jeho úplnou výměnu.
Co dělat při poruše snímače diferenčního tlaku DPF?
Systém DPF je navržen jako samoregenerační filtrační jednotka, ale aby to bylo možné, jsou nutné správné podmínky. Hlavním problémem spojeným s provozem vozidel vybavených DPF filtrem je tedy pravidelné opětovné spalování sazí, které se stihly nahromadit ve filtru pevných částic.
Pokud snímač funguje správně, spustí se po odeslání informací do palubního počítače vozidla proces spalování výfukového filtru. V důsledku toho je přiváděno více paliva a teplota ve výfukovém systému a filtru pevných částic se výrazně zvýší, což následně umožní téměř úplné vyhoření případných sazí.
V některých případech bohužel dojde k selhání filtračního systému a je třeba jej vyměnit, o čemž snímač diferenčního tlaku DPF informuje řidiče formou chybového hlášení zobrazeného na přístrojové desce vozidla. Pokud se naopak příslušné hlášení neobjeví a motor ztrácí výkon, z výfukového systému se hodně kouří nebo se chod motoru výrazně odchyluje od normy, měli byste se vydat do autoservisu na konzultaci s mechanikem, a pokud to diagnostika naznačí, provést opravu.
Jak hodnotíte tento článek na blogu?
Klikněte na hvězdičku a ohodnoťte!
Průměrné hodnocení 4.2 / 5. Počet hlasů 18
Zatím nejsou žádné hlasy! Buďte první, kdo ohodnotí tento článek.