Rozměrové parametry ozubených kol
Základním parametrem ozubených kol, na který si musíte dát pozor při jejich výběru pro váš projekt, je počet zubů uspořádaných na vnějším obvodu kola. Důležitá je také výška patky zubu. U ozubených kol s velkými zuby je snadné ručně vypočítat jejich převodový poměr z důvodu malého počtu zubů. V případě ozubeného kola (umožňujícího přenos síly) s velkým počtem malých zubů se však výběr pro projekt může ukázat jako problematický a nejlépe je spolehnout se na dokumentaci dodanou výrobcem. Každý převod by měl být pečlivě popsán.
Parametry převodovky – pokračování
Dalším parametrem určujícím geometrii ozubených kol je jejich modul , tj. velikost jednoho zubu určená na základě vzdálenosti mezi středy identických stran zubů. Čím větší modul, tím větší zuby kola. Při výběru ozubených kol je třeba vzít v úvahu také jejich průměr rozteče a vnější průměr .
Roztečný průměr je určen přímkou procházející středy vzdálenosti mezi zuby na obvodu ozubeného kola a vnější průměr je určen přímkou spojující hroty zubů umístěných proti sobě na základní kružnici. ozubeného kola.
Vhodně by měl být zvolen i materiál – vybrat si můžeme mezi plastovými a hliníkovými převody.
Provozní parametry ozubených kol
Výkon ozubeného převodu je dán jeho provozními parametry, tj. kroutícím momentem, otáčkami a výkonem. Točivý moment představuje sílu působící na rameno konkrétní délky – u ozubených kol závisí točivý moment na průměru kol, mezi kterými je přenášen. Dále vám doporučujeme prohlédnout si celý sortiment z kategorie montážních prvků , ve které najdete nejen ozubená kola, která do sebe zapadají, ale také vrtule , podvozek robota , uložení motoru , rozpěrky , adaptéry motoru a mnoho dalšího.
Ozubená kola – další technické informace
Rychlost otáčení soukolí určuje počet otáček, které vykoná výstupní kolo systému v určitém časovém intervalu.
Když kolo s větším průměrem pohání kolo s menším průměrem, pak za jednu otáčku většího kola udělá menší kolo ve stejném časovém intervalu větší počet otáček - toto řešení je převod, který zvyšuje otáčky (vyšší rychlost kola).
Nicméně, menší kolo pohání větší kolo je systém, který umožňuje snížení rychlosti otáčení. Toto řešení se používá, když konstrukce vyžaduje nižší rychlost na ozubených kolech.
Ozubené kolo – co ještě o něm stojí za to vědět?
Poměr velikosti dvou protilehlých kol je lineárně úměrný změnám rychlosti a točivého momentu mezi nimi. Výkon převodového systému zase určuje maximální množství energie, které může systém poskytnout za jednotku času (během otáčení kol).
Hodnota výkonu ozubeného kola je rovněž významně ovlivněna výkonem na výstupu systému pohonu ozubeného kola, např. na hřídeli motoru, přičemž výkon na výstupu ozubeného kola zůstává konstantní, bez ohledu na rozměry ozubených kol tvořících ozubené kolo.
Ozubená kola mohou být součástí ozubeného věnce, který má oproti standardním převodům vyšší nosnost. Ozubený věnec je obvykle složen ze stejných prvků.